Kognitiv nivå och process

Minnas 

Bakgrund/Sammanhang: 

Den första kognitiva nivån är Minnas. De kognitiva processerna i denna kategori fokuserar på att hämta relevant information ur minnet men utan att bearbeta, behandla eller tolka den på något sätt. Det handlar alltså om en slags objektiv, eller nära nog objektiv, informationshantering. Informationen är värderingsfri och det finns ett tydligt korrekt svar. Godkända svar är ordagrant eller nära nog ordagrant hämtade från kurslitteratur, föreläsningar eller andra källor.   

Kognitiva processer (inklusive alternativa namn): 

  • Känna igen (Identifiera) 
  • Komma ihåg (Återge) 

Fördelar:  

  • Man kan bedöma ett visst ämnesområde ur många perspektiv. 
  • Många frågor hinns med, vilket gör resultatet mer tillförlitligt än prov med få frågor. 
  • Skrivförmåga mäts i regel inte eftersom stängda och korta frågor är att föredra på denna nivå. 
  • Ofta tids- och kostnadseffektiva att rätta. 

Begränsningar: 

  • Man får inte information om studenten faktiskt har förstått innehållet eller kan använda kunskapen på något sätt. 

Exempel på kort fråga på nivån: 

  • Hur, om alls, bearbetas information på den kognitiva nivån Minnas? 

 

Förstå 

Bakgrund/Sammanhang: 

Den andra kognitiva nivån är Förstå. Detta är den största kognitiva nivån och här återfinns fler kognitiva processer än på någon annan nivå. Möjligen är det kopplat till att en viktig aspekt i all utbildning är att uppmuntra studenter att förstå det innehåll man försöker lära ut. Att Förstå tar steget vidare från att Minnas eftersom det kräver att informationen ska bearbetas på något sätt. Godkända svar kräver omformuleringar från sådant som uttrycks i kurslitteratur, föreläsningar eller andra källor. Beroende på bedömningsform finns i regel ett korrekt svar eller en tydlig avgränsning kring vad som utgör bästa svar på frågan. 

Kognitiva processer (inklusive alternativa namn): 

  • Tolka (Klargöra, Referera, Representera, Översätta) 
  • Exemplifiera (Illustrera) 
  • Klassificera (Kategorisera) 
  • Sammanfatta 
  • Dra slutsatser (Predicera) 
  • Jämföra (Kontrastera, Matcha) 
  • Förklara 

Fördelar:  

  • Man får information om studenten faktiskt har förstått innehållet. 
  • Man kan bedöma ett visst ämnesområde ur många perspektiv. 
  • Man kan bedöma ett visst ämnesområde med många olika kognitiva processer. 
  • Ofta tids- och kostnadseffektiva att rätta. 

Begränsningar: 

  • Man får inte information om studenten faktiskt kan använda sin förståelseför innehållet på något sätt. 

Exempel på kort fråga på nivån: 

  • Jämför Blooms reviderade taxonomi med SOLO-taxonomin och lista likheter och skillnader mellan dem. 

 

  

Tillämpa 

Bakgrund/Sammanhang: 

Den tredje kognitiva nivån är Tillämpa. Här ska studenten inte bara inneha och kunna bearbeta kunskap utan ska också kunna använda kunskapen i en praktisk situation, exempelvis för att kunna genomföra något eller lösa ett problem. Många av de mer praktiskt orienterade lärandemålen är ändamålsenliga att mäta med någon av de båda kognitiva processerna inom Tillämpa. Godkända svar kräver att teoretisk kunskap har inhämtats under utbildningen och nyttjats för att besvara en fråga eller genomföra en uppgift. Det finns i regel ett korrekt svar eller en tydlig avgränsning kring vad som utgör bästa svar på frågan. 

Kognitiva processer (inklusive användningsområde): 

  • Genomföra (Använda information i en bekant situation)  
  • Applicera (Använda information i en obekant situation) 

Fördelar:  

  • Man får information om studenten kan använda sin teoretiska förståelse i praktiken. 
  • Ofta mer praktik-/yrkesnära uppgifter jämfört med teoriprov. 
  • Praktik-/yrkesnärheten gör att proven ofta upplevs mer inspirerande av studenter än regelrätta teoriprov. 
  • Tids- och kostnadseffektiva att rätta om flervalsfrågor nyttjas på denna nivå. 

Begränsningar: 

  • I regel tidskrävande för studenten att genomföra. 
  • Ofta relativt få uppgifter i provet, vilken gör resultatet mindre tillförlitligt än prov med många uppgifter. 
  • Man får inte information om studenten har ett kritiskt förhållningssätt till tillämpningen av sina kunskaper. 

Exempel på kort fråga på nivån: 

  • Konstruera en fråga som nyttjar den kognitiva processen ”exemplifiera”. Frågan ska vara kopplad till ämnesområdet ”Blooms reviderade taxonomi”. 

 

  

Analysera 

Bakgrund/Sammanhang: 

Den fjärde kognitiva nivån är Analysera. De kognitiva processerna i denna kategori fokuserar på att dela upp information i dess beståndsdelar och identifiera hur dessa delar relaterar till varandra och till en generell struktur eller till ett övergripande syfte. Godkända svar kräver omformuleringar från sådant som uttrycks i kurslitteratur, föreläsningar eller andra källor. I regel finns ett korrekt svar eller en tydlig avgränsning kring vad som utgör bästa svar på frågan. 

Kognitiva processer (inklusive alternativa namn): 

  • Särskilja (Diskriminera, Välja)  
  • Organisera (Strukturera, Integrera) 
  • Tillskriva 

Fördelar:  

  • Man får information om studenten på egen hand kan dela upp och sätta ihop information, vilket kräver en mer ingående förståelse för innehållet. 
  • Tids- och kostnadseffektiva att rätta om flervalsfrågor nyttjas på denna nivå. 

Begränsningar: 

  • I regel tidskrävande för studenten att genomföra. 
  • Ofta relativt få uppgifter i provet, vilken gör resultatet mindre tillförlitligt än prov med många uppgifter. 
  • Man får inte information om studenten har ett kritiskt förhållningssätt till tillämpningen av sina kunskaper. 

Exempel på kort fråga på nivån: 

  • Läs artikeln ”On the statistical treatment of football numbers”. Vad är Lords syn på att beräkna medelvärden på ordinaldata? 

 

  

Värdera 

Bakgrund/Sammanhang: 

Den femte kognitiva nivån är Värdera. De kognitiva processerna i denna kategori fokuserar på att bedöma eller värdesätta något utifrån kriterier. Vanligt förekommande kriterier är egna data alternativt regelverk, ramverk, riktlinjer, policydokument som fokuserar på kvalitet, effektivitet, eller hur konsekvent något är. Godkända svar kräver omformuleringar från sådant som uttrycks i kurslitteratur, föreläsningar eller andra källor. I regel saknas ett korrekt eller objektivt bästa svar på frågan, utan läraren behöver bedöma svaret subjektivt, gärna med stöd av en bedömningsanvisning. 

Kognitiva processer (inklusive alternativa namn): 

  • Kontrollera (Testa)  
  • Kritisera 

Fördelar:  

  • Man får information om studenten har ett kritiskt förhållningssätt till innehållet samt om den klarar av att pröva och ompröva en metod eller tillvägagångssätt.   

Begränsningar: 

  • I regel tidskrävande för studenten att genomföra. 
  • I regel tidskrävande att bedöma. 
  • Ofta relativt få uppgifter i provet, vilken gör resultatet mindre tillförlitligt än prov med många uppgifter. 
  • Om en student presterar lågt på provet är det svårt att veta om det är den underliggande förståelsen för innehållet eller värderingsförmågan som är bristfällig.  

Exempel på fråga på nivån: 

  • Du ska opponera på Namn Namnssons examensarbete, som är i form av en vetenskaplig studie. I din opponering ska du bland annat värdera resultaten i studien utifrån studiens syfte och hypotes för att avgöra om slutsatsen i Diskussionen är rimlig utifrån argumenten som påstås stödja den. 

 

  

Skapa 

Bakgrund/Sammanhang: 

Den sjätte och sista kognitiva nivån är Skapa och kallades tidigare Syntes. De kognitiva processerna i denna kategori fokuserar på att studenten kan sätta samman mindre delar för att skapa något nytt, något sammanhängande eller en originell produkt. Men även om originalitet i viss mån uppmuntras på denna nivå ska det inte betraktas som ett krav. Godkända svar kräver egna formuleringar som nyttjar förståelse för olika delar av innehållet på utbildningen som sätts ihop till en sammanhållen produkt. I regel saknas ett korrekt eller objektivt bästa svar på frågan, utan läraren behöver bedöma svaret subjektivt, gärna med stöd av en bedömningsanvisning. 

Kognitiva processer (inklusive alternativa namn): 

  • Generera  
  • Planera (Designa) 
  • Producera (Konstruera) 

Fördelar:  

  • Man får det mest kompletta och holistiska helhetsbilden av studentens samlade kunskaper, förståelse och färdigheter kopplade till utbildningen.   

Begränsningar: 

  • I regel tidskrävande för studenten att genomföra. 
  • I regel tidskrävande att bedöma. 
  • Ofta relativt få uppgifter i provet, vilken gör resultatet mindre tillförlitligt än prov med många uppgifter. 
  • Om en student presterar lågt på provet är det svårt att veta om det är den underliggande förståelsen för innehållet eller skapandeförmågan som är bristfällig.  

Exempel på praktiskt prov på nivån: 

  • Planera ett examinerade prov som har tydligt stöd i lärandemålen för Kurs Y genom att konstruera en provspecifikation för ett prov med flervalsfrågor. Utgå sedan ifrån provspecifikationen och konstruera provfrågor och facit i linje med riktlinjerna för konstruktion av flervalsfrågor.