Anonym

Anonym 

En anonym bedömning innebär att underlaget som den bedömande läraren har att beakta i betygsättningen är avidentifierat. I en anonym bedömning hindras den som bedömer från att ta ovidkommande saker om individen i beaktande. Det hindrar dock inte att ovidkommande saker i själva bedömningen tas i beaktande (t.ex. struktur, handstil eller språkligt uttryck). En nackdel kan vara att den som bedömer har mindre information om studentens kunskaper i jämförelse med i det fall läraren känner till vem studenten är.  

   

Icke-anonym 

En icke-anonym bedömning innebär att underlaget som den bedömande läraren har att beakta i betygsättningen är identifierat. I en icke-anonym bedömning kan den som bedömer ta hänsyn till relevanta saker om individen. Detta hindrar dock inte att ovidkommande saker i själva bedömningen kan påverka resultatet (t.ex. struktur, handstil eller språkligt uttryck). En fördel kan vara att den som bedömer har mer information om studentens kunskaper jämfört med när läraren inte vet vem studenten är.