Tidpunkt

Löpande examination
 

Bakgrund/sammanhang 

Löpande examination används för att bedöma studenternas kunskaper och färdigheter vid avstämningar under kursens gång. Denna metod inkluderar olika bedömningsformer där syftet är att ge en struktur för att följa studenternas kunskapsutveckling under lärandeprocessen och fördela studenternas och lärarnas arbete jämnt över kursens tidsram. 

 

Löpande examination innebär att studenterna med täta avstämningar bedöms genom en rad olika aktiviteter och uppgifter under kursens gång. 

 

För/nackdelar 

Fördelar: 

Löpande examination möjliggör snabb identifiering av inlärningsluckor och riktade insatser med regelbunden återkoppling och möjlighet att förbättra prestationer under lärandet. 

Lärarna kan genom att följa lärandet också anpassa undervisningen baserat på gruppens och individers behov. Genom att tillämpa mindre avstämningar kan arbetet fördelas över tid och stress i slutet av kursen minskar jämfört med enstaka, avgörande prov i slutet av kursen. 

Nackdelar: 

Implementeringen av löpande bedömningar kan vara tidskrävande och kräver kontinuerlig övervakning och feedback. Löpande examination kan vara svårare att standardisera för att säkerställa konsekvent och rättvis i bedömning. Löpande examination kan riskera att få studenterna att känna sig bedömda hela tiden och därigenom mindre benägna att visa vad de inte kan, vilket hämmar lärandet.  

  

Examination i slutet av kursen 

 

Bakgrund/sammanhang 

Examination i slutet av en kurs innebär att studenternas kunskaper och färdigheter bedöms genom en eller flera stora prov vid kursens slut. Målet är att då studenterna gått genom lärprocesserna bedöma studenternas sammanlagda kunskaper och förmågor som de har utvecklat under kursens gång. 

För/nackdelar 

Fördelar: 

Examination i slutet av kursen ger studenterna möjlighet att visa sina kunskaper efter att lärandet förväntats ha skett istället för under själva lärandet. Studenten ges på så vis större tidsmässig möjlighet att förvärva kunskaper inför bedömning.  

Nackdelar: 

Hög stressnivå: Studenter kan uppleva hög stress och ångest inför enstaka, avgörande prov, vilket kan påverka deras prestation negativt.  Examination i slutet gör att meningsfull återkoppling för att stärka lärandet uteblir. En tendens vid slutexamination är att studenter tenderar att ”plugga in” mycket information på kort tid, vilket kan leda till ytlig inlärning och en hög arbetsbelastning i slutet av kursen.