Affektiv domän

Bakgrund: Lärandemål och examination av dessa fokuserar ofta på den kognitiva domänen men många utbildningar har även lärandemål inom den affektiva domänen med lärandemål kring värderingsförmåga och förhållningssätt. Examinationsformer för den affektiva domänen varierar i stor utsträckning beroende på tillämpningsområden och kan bestå av exempelvis rollspel, intervjuer, auskultationer, praktiska prov, textbaserade scenariouppgifter eller reflekterande portföljbedömning. Enligt Bloom & Kratwhols reviderade lärandemålslista kan värderingsförmåga och förhållningssätt delas in i fem kumulativa nivåer: ta emot/notera, reagera/svara, bedöma, organisera och karakterisera.

  • Uppbyggnad: Likt lärandemål i de två andra domänerna, är lärande i den affektiva domänen kumulativt. Det är inte meningsfullt att förvänta sig ‘värdera’ om inte grunderna finns i termer av att vara medveten om de affektiva dimensioner kursen fokuserar på.
  • Ta emot/Notera: I den här fasen är studenten mottaglig och medvetandegörs om en viss attityd eller värdering. Det kan omfatta en beredskap att studera scenarion, läsa relevant litteratur och exempel eller aktivt lyssna på seminariediskussion.
  • Reagera/Svara: Från att ha utvecklat medvetenhet kan studenter gå vidare och reagera eller svara på material, diskussionsutmaningar, scenariobeskrivningar. Dessutom visar studenten större intresse och aktivitet i lärande.
  • Bedömning: När studenten börjar göra bedömningar av handlingar och står för sin bedömning har hen börjat göra värderingen till sin (internaliserat den). Värderingen eller förhållningssättet är alltså inte bara en diskussionslövning eller ett tillrättalagt exempel. Det har fått en observerbar motsvarighet i studentens beteende.
  • Organisation: På nivån för att organisera stöter studenten på behovet att införliva en värdering eller ett förhållningssätt i sitt övriga värderingssystem. På den här nivån görs jämförelser och kompromisser och synteser av värderingar och förhållningssätt.
  • Karaktärisering: På den här lärandenivån genomsyras studentens beteende av det aktuella förhållningssättet eller värderingen. Studenten har utvecklat en strategi eller ett tillvägagångssätt för att införliva lärandet på ett hållbart sätt bland övriga värderingar och förhållningssätt.

Fördelar/Nackdelar: De affektiva lärandemålen glöms lätt bort i vissa utbildningar och ofta behöver vi som lärare vända oss till program- eller utbildningsansvariga för att få en överblick av hur något av utbildningens explicita affektiva lärandemål undervisats och examinerats. Sen tillkommer de mål som med självklarhet behöver betonas i en enskild kurs. En utmaning för examination av affektiva lärandemål är att hantera konflikter och spänningar samt samtidigt uppehålla lärosätets uppförandekod.

 Exempel: Ett exempel skulle kunna vara en examinationsuppgift där vårdstudenter deltar i rollspelsövningar där de interagerar med simulerade patienter. Målet är att öva sig i att visa empati och förståelse för patienternas känslor och bekymmer.