Psykomotorisk domän

Vi har även kurser och utbildningar som kan ha lärandemål som fokuserar på den psykomotoriska domänen av lärande. Dvs lärandemål som fokuserar på färdigheter av olika slag. Inom domänen handlar kunskapsutveckling om att se och tolka förutsättningar för en enskild procedur, att steg för steg kunna genomföra den med hjälp av vägledning och återkoppling för att sedan utföra den autonomt och att successivt utveckla snabbhet och precision i såväl utförande som val av procedur eller handling. Likt de kognitiva och affektiva domänerna är även den psykomotoriska kumulativ i sin karaktär. Många av våra yrkesinriktade utbildningar har uppenbara lärandemoment som fokuserar på psykomotorisk färdighet. Även för de psykomotoriska lärandemålen varierar examinationsformer stort men omfattar ofta applikation av kunskap, praktiska inslag, demonstrationer, kamratinstruktion, eller verksamhetsförlagd examination. Strukturen kring exempelvis examinationsformen OSCE (Objective Structured Clinical Examination) är ett sådan exempel men även steg o exempelvis programmering eller matematisk problemlösning faller under den här domänen och kräver därmed lämpliga lärandeaktiviteter och bedömningsformer. Enligt Bloom & Kratwhols reviderade lärandemålslista omfattar domänen fem nivåer:

  • Observation och imitation: På den här nivån blir studenten uppmärksam på en process eller en procedur och kan börja imitera den
  • Vilja och manipulering: Här börjar studenten öva och testa och bekantar sig alltmer med övningen samt är motiverad att förbättra den.
  • Guidad respons och precision: Med hjälp av återkoppling i ett senare skede av utvecklingen kan studenter nå en högre grad av precision i sitt utförande med färre brister
  • Mekanisk respons och systematiskt genomförande: När studenter blivit alltmera säkra i sitt utförande har de även förmåga att delvis automatisera utföranden och sätta det i ett större  sammanhang eller i en sekvens av processer eller procedurer
  •  Självständig och naturlig: Den avslutande nivån innebär att studenten är helt självständig och har gjort processen eller proceduren naturlig.

Fördelar/Nackdelar: Att medvetet analysera en process eller procedur i dess beståndsdelar för att kunna beskriva komponenterna och därmed undervisningsinslag för de fem nivåerna är ofta avgörande och mycket lärorikt även för lärare. Som lärare är vi på nivån ‘självständig / naturlig’ och kan ibland ha glömt de kumulativa stegen i att nå den nivån. Ett relaterat problem är att vi ofta lärt oss en övning på ett för oss naturligt sätt men vi glömmer lätt att vi har studenter med olika lärandeprofiler eller förutsättningar för lärande och att vi därför behöver anpassa lärandeaktiviteter och bedömningsformer eller förutsättningar för bedömning.

Exempel: Sjuksköterskestudenter lär sig och övar på de steg som krävs för att utföra ett sterilt förbandsbyte på en patient, vilket innebär att upprätthålla sterilitet, exakta rörelser och koordination.